Followers

NaniNaim

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, May 12, 2010

WEDNesDay { Muhasabah Diri (Tanyalah Ustaz)}


Bismillahirahmanirahim...
Assalamualaikum wrb...
Selamat Pagi, Good Morning, Guten Morgen, Buenos Días, Buongiorno...Happy Wednesday (✿◠‿◠)

Pagi nie, adalah pagi yang normal...cuma ALLAh telah memberi aku  cuti walaupun sebenarnya aku rasa kurang selesa sbb ak slalu akan xbersemangat...tapi xpe...semangat HANANI, Yes, Today must be better then Yesterday...yeeehaaa!!! (xkala nani bgtu semangat)...hehehe

Tp, u all msti t'tanya2 knp nani nie hepy sgt kn? Stiap pg rutin dia same je...eh jap! u all tau ke ape rutin 'nani'...??? xtaukn...
sejak kerja nie...besa la kena bngun pg2 kn...tp time study dlu...klu xde klas pg...jgn harap lakn...rumate2 Hanani, klu bace diam2 jela...ape yg nani slalu bt dan ape yg korang tau tntg Hanani nie...٩(̾●̮̮̃̾•̃̾)۶ hahahaa... tp skrng nie tabiat nani ialah....bngun pg trus bka tv...ayooo pg2 dh tgk tv ker??? dh krja nie mn smpat nk lepak dpan tv lma2...byk kerja la...bajet....wawawaawaaaaahhhh 
x..mcm nie...nani tu nak hilangkn rs sunyi dwaktu pgi...memeriah suasana pg hr...dgn suara tv...tp ade rancangan yg slalu dia ikut d tv9 "Tanyalah Ustaz" Hah!!! biar btul nani...??? xslah kan...hehehe...keep watching...xtau pun....tue pun nak kena bgtau ke, yang nani tue slalu tgk rancangan tue...tp nape hr nie bgtau...eeee xmalu kate xnak bgtau hallo!!!...ade mende la yg nani nak share kt reader dia...shared ilmu...bagus ape...tajuk pg nie...Muhasabah Diri @ bermunajat...u all nak dgr tak??? tepuk tangan dulu...٩(-̮̮̃-̃)۶hahaha dah habis...ish2 nani...mcm la u all xtau kn teknik dia kenakn org....abaikan...xpntng pn...hehe ok2...kita story...Story Time...Kisah dia mcm nie...ad kaitan dgn topik dgn Rancangan Tanyalah Ustaz nie...iaitu Muhasabah diri...berapa kali nak bgtau da...cpt la cite...
Pada pandangan u all la...ape yang u all faham dgn topik nie..."Muhasabah Diri" adkah kita harus mengimbas semua kesalahan, kesilapan atau perbuatan dosa sama ada yg kecil @ besar...dengan penuh rasa insaf...dan memohon agar ALLAH SWT mengampunkn kita? B4 this ak t'fikir mcm tue...tp selepas dgr cite ustaz dlm rncangan pg td...ak trus t'fikir...ALLAH Maha Pengasih...lg Maha Penyanyang...

KISAH ZAMAN PARA NABI

Terdapat 3 orang pemuda berlayar dengan satu kapal di lautan, di takdirkan ALLAH Swt...kapal yg dnaiki mereka mengalami musibah...lalu mereka menyelamatkan diri berenang ke daratan (sebuah pulau) sehinggalah mereka menemui tempat berteduh di sebuah gua...lalu mereka b'tiga berteduh di dalam gua berkenaan...sudah jatuh ditimpa tangga, sebaik shaja mereka memasuki ke dalam gua berkenaan...ALLAH menutup lubang gua itu...mereka bertiga dalam kegelapan, ini menyukarkan lg utk mereka menerokai gua berkenaan "Ya ALLAH dugaan apakah yng cuba Engkau ujikn kpd kami semua" berbisik salah seorng dr mereka...lalu mereka mendiamkan diri...
u all rsa ape yg mereka fikirkan...
  1. pertama - adakah mereka memikirkan tntang kesilapan mereka yg lalu dan menyesali, lalu memohon ampun?
  2. kedua - adakah mereka memikirkan mengenai keikhlasan hati mereka beribadah kepada ALLAH swt selama ini?
mari kita ikuti crita seterusnya
 
lalu pemuda yang pertama berdoa kpd ALLAH swt...
"Ya ALLAH, aku seorng pengembala kambing. Selama ini aku tidak pernah terlambat menyerahkan susu  kambing yang aku bawa pulang kepada kedua org tuaku. Pada waktu itu, aku terlambat pulang, ketika aku pulang kedua org tuaku sudah tdur"  
kebiasaannya, pemuda ini akan memberi susu kambing yg dbawa pulang kpd kedua org dahulu bru diberikan kpd isteri dan anak2nya...dan pd mlm itu pemuda itu menunggu di hadapan pintu bilik kedua ibu bapanya sampai keesokkan pg...setelah subuh pemuda itu memberikan susu kambing itu kpd org tuanya...lalu kpd isteri dan anak2nya...
"Ya ALLAH, sekiranya perbuatanku itu dilakukan dengan penuh keIKHLASan, maka bukakan lubang gua ini, Ya ALLAH"
 lalu, dengan kekuasaan ALLAH...1 per3 lubng itu dibuka..sedikit cahaya memasuki celahan lubang itu...

kemudian pemuda yang kedua berdoa kepada ALLAH swt...
"Ya ALLAH, jika sebelum ini aku amat mencintai sepupuku sendiri dan aku pernah menggodanya Ya ALLAH...tetapi aku khilaf Ya ALLAH" 
 pemuda ini begitu mengikuti nafsunya kerana terlalu mencintai sepupunya sendiri sehingga menggoda sepupunya dan mengajak untuk melakukan perbuatan terkutuk...namun gadis itu menolak kerana akan takut dengan siksaan ALLAH swt...tetapi...ALLAH menguji mereka, dengan memberi musibah  kesempitan kewangan kepada gadis tersebut...dengan rasa yang amat perit, gadis itu meminta bantuan kepada pemuda sepupunya itu...dengan rasa angkuh pemuda itu berkata "Jika kamu mahu aku menolongmu, dengan bersyarat kamu harus mengikuti kehendakku" 
lalu gadis itu dengan perasaan yg sedih menerima syarat berkenaan... sampainya waktu itu gadis itu berkata "wahai sepupuku, tidakkah kamu berasa malu dan takut kepada ALLAH swt" dengan hati yang berdebar pemuda itu berkata dengan getaran suara yg takut "ALLAH!!!" dan pemuda itu berkata "pergilah kamu dari sini, ambillah wang ini untuk keperluaanmu, maafkan aku kerana melakukan hal sebegini terhadapmu, sepupuku" 
"Ya ALLAH, jika kesedaran aku itu benar2 IKHLAS, maka bukakanlah lubang ini Ya Allah" 
lalu, dengan kekuasaan ALLAH...1 per3 lubng itu dibuka...sedikit lagi cahaya memasuki celahan lubang itu...

dan tibalah pemuda yang terakhir...untuk berdoa kepada ALLAH swt...
pemuda ini merupakan seorng pemuda yang kaya...yang mampu mengajikan pekerja2 untuk menguruskan ladang dan ternakannya...pada setiap hari dia akan membayar upah pekerjanya...tetapi pd 1 hari salah seorg pkerja pulang tlebih dahulu sebelum mengambil upahnya...lalu majikan (pemuda ke-3) telah melaburkan upah pekerjanya itu dengan membeli unta...dan pda hujung bulan, pekerjanya itu dtg kpdnya..."Ya Tuan, aku datang ingin meminta upahku" lalu pemuda itu berkata "lihatlah unta2 di ladang itu" pekerjanya itu kehairanan lalu bertanya "Ya Tuan, kenapa dengan unta yang banyak itu, aku hanya mahu upahku, ya tuan" "itulah, upahmu wahai sahabatku...aku telah melaburkan upahmu dengan membelik unta, maka jagalah ternakanmu sendri" dengan rasa t'haru perkerjanya itu memeluk majikannya...dan mengucapkan syukran jazilan...
"Ya Allah, jika perbuatanku ini IHKLAS, maka bukakan lubang gua ini Ya Allah..."
lalu dengan kekuasaan ALLAH, lubang itu terbuka dan ketiga2 pemuda berkenaan dapat menyelamatkan diri dan kembali kepangkuan keluarga....

kisah di zaman2 nabi byk mengajar, malah mengingatkan kita semua tntang kehidupan kita skrang...hurm... jadi nani dan rakan2...kadang2 kita berigt2 mengenai perbuatan dosa kita, untuk kita beristighfar kepada ALLAH atas kesilapan kita...namun kebaikan kita hendaklah ikhlas...jika tidak ikhlas maka hilanglah keREDHAan ALLAH...Wallahu ALam...setiap kebaikan datang dari ALLAH swt..dan setiap keBURUKan dtg dri dri kita sendri... "Anda buat, Anda Dapat" "Renung-renungkan, Selamat Beramal"

Best tak cite nani??? klu xbest pun, atleast boleh jd teladan kt kita semua kan...sebelum tue let me share some pic with u all...daaaa salam

no need!!!


SELAMAT MENONTON (◕‿-)

1 comment:

Faiz Alfaruqi said...

Tanya Ustaz yer, jangan tanya kawan kalau bab agama... sebab ustaz adalah Ahlinya...