Followers

NaniNaim

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, December 28, 2010

Malaysia vs Indonesia (PenDamaian)



Puas aku mencuba menepis semua dugaan
Malah ada yang anggap aku lupa daratan
Peritnya aku lalui kemelut yang panjang
Hingga ke saat ini ku tidak ketentuan

Wanita manakah sanggup berkongsikan kasih
Walau madu bagiku tapi hempedu bagimu
Terkadang harus terima suratan drnya
Tidak salah kalau kasih dibahagi seadilnyahttp://www.free-lyrics.org


( korus )
Telah... kufikir sedalamnya
Untuk membuat keputusan harus aku berterus terang
Jujur dalam perbuatan
Dan... jatuh airmataku
Mendengar pengakuan ikhlasmu
Sanggup bersaudarakan dia walau hakikatnya
Hatimu terluka...

Moga suatu hari sembuhlah luka
Dan kembali ceria walau hati aku ini
Milik engkau dan dia ( 2X )

Korang semua ingat dan tahu lirik lagu ini? Tentu korang tau kan? Dan apa kaitan lagu ni dengan Malaysia dan Indonesia? Nak tahu cite baca sampai habis, tamat... (^_^)
Pagi tadi on the way ke office kat  Cyberjaya, aku dengar  radio HOT.FM yang mencerita mengenai pendamaian. Focus tajuk Hot.FM hari ini berkenaan perlawanan bola sepak Piala Suzuki AFF yang melibatkan 2 negara yang tidak jauh bezanya, iaitu Malaysia dan Indonesia. 
Ya la kan, kita telah banyak mendengar kontrovesi antara 2 buah negara nie kan, macam-macam yang kita dengar, baik dari segi politik, ekonomi dan yang paling buruk ialah sosial...

Pihak Indonesia berpendapat bahawa kita ini seperti Maling (Pencuri), yang telah mencuri budaya dan adat resam mereka. 
Mengapa mereka harus meLabelkan kita sebegitu rupa? 
Pernah kita terfikir sama ada kita ini Rakyat Malaysia atau Rakyat Indonesia, bagaimana rakyat Malaysia bisa mencuri semua budaya itu? 
Bagaimana? hurmmm.....

Dari pihak Malaysia pulak, kita sering memandang rendah kepada masyarakat Indonesia yang datang ke Malaysia secara haram @ di kenali sebagai PATI (Pendatang Tanpa Izin).
Namun apa kita pernah mengkaji, Mengapa dan Kenapa mereka menjelajah atau berhijrah ke Malaysia? Pernah kita bertanya kepada diri kita masing-masing?

Tentu jawapannya tidak bukan? Atau kalau ada sekali pun... sekejap jer...

Untuk pihak Indonesia yang beranggapan Malaysia merupakan maling itu salah sama sekali.
Apa yang terjadi pada masa sekarang adalah sejarah kita pada masa lalu... 
Malaysia bukanlah maling
Namun permindahan budaya @ adat telah berlaku pada zaman dahulu. 
Seperti permindahan Agama Islam...kalau tiada yang membawa agama Islam ke Asia..apa mungkin kita sekarang menganut agama Islam? 
Itu konsep dunia...kalau tidak ada konsep dunia ini...tiadalah Tamadun sekarang....
Adat manusia berhijrah dan membawa ilmu yang telah di bekalkan didalam dada ke satu tempat yang lama ke satu tempat yang baru... bukan begitu? 
Rasa ingin tahu yang telah diberikan oleh Maha Mencipta kepada setiap hamba ciptaanNYA...telah membuat kita rasa untuk beralih ke suasana baru...kita perlu memahami konsep manusia itu sendiri...barulah kita akan rasa hidup ini mestilah berkongsi....
Allah tidak mencipta dunia ini untuk satu-satu kaum, bangsa, atau keturunan sahaja...tapi kepada mereka yang bergelar manusia...malu sekiranya kita tidak mengerti konsep keHIdupan itu sendiri... kenapa perlu ada rasa iri hati, dengki, dan sentiasa mahu bermusuhan?... kerana mungkin kita tidak ada rasa syukur dalam diri kita.... 
Justeru., kita perlu kita menuding jari menuduh itu ini....mereka yang bersalah...mereka yang tidak betul...mereka itu pembohong..ingat konsep ciptaan jari kepada manusia...satu jari kita menuding kepada seseorang itu...empat jari lagi akan menuding ke arah kita... bukankah sama kita memalukan diri sendiri? renungkanlah... berfikirlah seketika....

Dan Untuk pihak Malaysia, kenapa kita harus cepat melatah? 
kenapa harus ada perasaan memandang rendah terhadap orang lain? 
apa kita sudah cukup berada di atas? tak perlu mengikut jejak orang lain....
kita serumpun dengan mereka...tiada berpebezaan...diCipta dari Maha PenCipta yang sama... berpegang kepada agama yang sama... kita tidak perlu beremosi sebegitu...kita harus yakin dengan apa yang telah ditetapkan Allah kepada kita...jangan sesekali kita memandang rendah kepada mereka yang datang untuk mencari rezeki yang halal....yang kita terlalu sibuk  mencari kelemahan orang lain...itu bukan sikap orang Malaysia....
Bersyukurlah... Malaysia betul-betul berada di garisan khatulistiwa...kurang bencana alam...
pernahkah kita terfikir itu? mereka sering berhadapan dengan risiko yang membahayakan....namun kita hidup bersenangan...sampai ada satu perpatah yang tercipta "Orang Malaysia mati sebab makan yang banyak dan malas" malu saya....tak mau dengar yang sebegitu lagi...bangun... buka mata...dunia bukan lagi sekadar hitam dan putih...persaingan yang tidak sihat harus ditinggalkan... 
cari persaingan yang sihat....yang positif..hidup kita akn lebih aman dan tenang InsyaAllah...

Bola--> adat permainan derrrrr...memang la ada yang kalah ada yang akan menang.... saya bangga jadi rakyat Malaysia...begitu juga dengan korang semua dan anda pasti juga berbangga menjadi rakyat Indonesia...
Patriotik itu bagus...namun pasti yang sihat...yang kurang sihat harus ke klinik...agar sihat... tak salah kita menyokong pasukan kita masing-masing...namun  jangan kita memuja...apabila konsep meMUJA itu wujud dalam diri kita SALAH....terus pangkah besar macam nie
Memang kita harus memberi sokongan kepada pemain kita...negara kita tue bebbb...dimana bumi dipijak...disitu langit dijunjung...ingat...Bumi nie bukan milik kita...Milik DIA yang Maha ESa... sokong lah pasukan masing-masing... beri sokongan yangsihat...jangan emo-emo....tak baik untuk KeSEHATAN.... habis perlawanan..habis sokongan...jangan terlalu bangga setelah menang...syukur ucap terima kasih kerana diberi rezeki untuk menang...

Berbalik kepada lagu Ukays tadi Pahit dan manis akhirnya berkenaan dengan topik penDamaian di Hot.FM itu tadi...yang menelefon semuanya mengenai pendamaian rumah tangga... aku sempat dengar seorang wanita ini. Dia baru kahwin 5 bulan... biasa la kan ada masalah rumah tangga... baru 5 bulan kot... sampai peringkat baru mengenali hati budi la tue (pandai je aku, macam la aku dh kahwin... berdasarkan pengalaman orang lain)... si Isteri mahukan penDamaian, namun si suami sudah tidak tahan...mahukan perPisahan... wanita itu hampir menangis ketika menceritakan kerana dia belum bersedia untuk mendengar dari mulut suaminya sendiri di Mahkamah nanti melafazkan cerai... 
Agaknya apa punca si suami tidak mahu berDamai kembali ye? sedih aku mendengar crita tue...sampai hati suaminya ingin melihat isterinya bergelar janda selepas 5 bulan...Ya Allah, aku mendoakan mereka berDamai kembali di waktu yang singkat sekali pun...amin...amin..ya rabbalalamin..moga wanita itu tabah menghadapi dugaan hidupnya...

 Dan cerita yang kedua juga mengenai suami isteri juga.. ha, yang nie baru ade kaitan dengan lagu kat atas tue..
seorang isteri merelakan dirinya dimadukan.... dia merestukan suaminya untuk berkahwin seorang lagi...usia rumah tangga, tidak dikenal pasti, namun dari penelitian aku, mereka masih muda...
isterinya berbicara sebegini ::
 "Farah, bukan payung emas yang saya cari, namun saya tidak sanggup melihat suami saya menipu...dan saya tidak sanggup mencuri tahu apa yang mereka buat dibelakang saya... lagipun wanita itu meminta restu dengan saya dengan cara yang baik... jadi baik la sekiranya saya mengahwinkan mereka, sekurang-kurangnya saya tahu suami saya di mana... tak salahkan kalau saya ingin melihat insan yang saya sayang bahagia...."
Sebak aku mendengar pengakuan tulus dari isterinya...kalau aku jadi suami dia...xnak aku kahwin lain...isteri aku sayang gilerr kat aku lerrr...tapi apakan daya...aku juga wanita.... hurmmmm..menitis airmata MissN@niey...huhuuuuuu
(AM krew terus menepuk tangan  dan faizal menujukan lagu ini kepada wanita itu) 
wanita itu dengan sebaknya mengucapkan "terima kasih faizal"
Moga wanita itu sentiasa kuat dan tabah...moga Allah menetapkan dia di kalangan wanita dan isteri yang solehah amin...selamatkan imannya YA ALLAh... amin...amin...

Ha tue la kisah MissN@niey pagi nie...MissN@niey sedih juga bila dengar macam-macam masalah nie...macam mana la MissN@niey nanti...hurmmm BerDoa itu kunci segalanya...banyak-banyakkn berDoa ye... smile always...
~MissN@niey~

No comments: